Le malo si jih upa spraševati brez sramu

Da bi bilo kmalu več šol, ki bi imele bolj kakovostne programe spolne vzgoje, je društvo Šola za življenje organiziralo seminar z naslovom Mladostnik in ljubezen, namenjen strokovnim delavcem v zdravstvu, izobraževanju in vzgoji.
Kot meni dr. Evita Leskovšek z republiškega inštituta za varovanje zdravja, vzgoja za zdravo spolnost pomaga oblikovati zdrava prepričanja, ki jih mladi potrebujejo, da lahko ozaveščeno in odgovorno odločajo o svojem spolnem življenju. Poleg tega pomembno pripomore k odložitvi prvega spolnega odnosa na poznejši čas ter motivira mlade za uporabo zaščite pred nosečnostjo in spolno prenosljivimi okužbami. Kljub mnogim informacijam o spolnosti, ki nas spremljajo skoraj na vsakem koraku, je pri nas kakovostnega znanja in literature še malo.
Pravo izobraževanje dovolj zgodaj
Na seminarju je svoje delo predstavila tudi dr. Alenka Hafner, vodja oddelka za socialno medicino, analitiko in promocijo zdravja pri zavodu za zdravstveno varstvo (ZZV) iz Kranja. Zavod že nekaj let uspešno izvaja programe, ki so namenjeni varni in zdravi spolnosti, saj, kot pravi Hafnerjeva, raziskave potrjujejo, da spolna vzgoja ne spodbuja zgodnje spolne aktivnosti, temveč pripomore k razumnejšim odločitvam, zlasti pa k zmanjšanju stisk mladih. Za programe so se odločili, ker so zgolj nekatere vsebine spolne vzgoje vključene kot medpredmetno kurikularno področje. Mladi se tako le pri pouku biologije seznanijo z zgradbo in delovanjem spolnih organov. Da bi bili dovolj zgodaj deležni pravega izobraževanja, ki bi dvignilo njihovo raven znanja, jim pomagalo oblikovati zdrava stališča in medosebne odnose, so v ZZV Kranj razvili dva daljša in dva krajša programa za izvajanje zdravstvene vzgoje ob sistematskih pregledih. Njihovi programi ne temeljijo na ustrahovanju mladih ali naštevanju raznih prepovedi, temveč na sproščenem pogovoru in navajanju konkretnih informacij, ki so mladim lahko v pomoč.
Programi za varno in zdravo spolnost
Morda najpomembnejši je njihov program Spolnost mladih, osnovni preventivni program, ki ga že od leta 2003 ZZV Kranj izvaja v 9. razredih osnovnih šol. Program zagotavlja enotne informacije v zvezi s spolnostjo, s poudarkom na preprečevanju prezgodnjih spolnih odnosov in mladostniške nosečnosti ter spodbujanju humanih medosebnih odnosov. Izvajajo ga lahko le za to posebej usposobljeni študenti medicine in psihologije, strokovnjaki ZZV in regijski ginekologi. Osemurne delavnice so sestavljene iz dve uri trajajočega psihološkega pogovora o odnosih med spoloma. Sledi jim štiriurni zdravstveni del, ki mladim pojasni telesne spremembe in jih pouči o primerni kontracepciji. Praktični del delavnice pa je namenjen dvournemu ogledu ginekološke ambulante in pogovoru z ginekologom. Nadgradnja opisanega programa je program Imava se rada, tudi preventivne narave, ki pa ga zavod izvaja za dijake 2. letnikov srednjih šol. Vsebina štiriurnih delavnic obsega teme, kot so odnosi med spoloma, kontracepcija ter spolno prenosljive okužbe in bolezni. Tudi ta program izvajajo študenti medicine in psihologije ter regijski ginekologi. Podobna sta tudi krajša programa spolne vzgoje v osnovnih in srednjih šolah. Odraščanje je vzgojni program za 6. razrede osnovnih šol, ki spodbuja zdrav telesni in duševni razvoj mladostnika. V sklopu sistematskega pregleda se v eni šolski uri mladi z zdravnico pogovorijo o telesnih in duševnih spremembah v puberteti in mladostništvu. Kadar zdravnica spodbuja razpravo in v njej sodelujejo številni osnovnošolci, mnogi med njimi dobijo odgovore na svoja številna (skrita) vprašanja.
Podoben je zdravstveno-vzgojni program Za zdravo in varno ljubezen, namenjen 3. letnikom srednjih šol. Kot skupinska spolna vzgoja traja vsaj eno šolsko uro ob sistematskem pregledu, s poudarkom na razpravi. Dijaki se z medicinsko sestro tako pogovorijo o kontracepciji, nosečnosti, o prekinitvi nenačrtovane nosečnosti in o spolno prenosljivih okužbah, predvsem o okužbi z bakterijo Chlamydia trachomatis, ki je ena najpogostejših spolno prenosljivih okužb v adolescenci.
Jasni in preprosti odgovori »vrstnikov«
Kot pravi Hafnerjeva, so mladi učitelji praviloma najboljši posredovalci informacij, saj se učenci in dijaki z njimi laže identificirajo, zato si tudi upajo postaviti jim intimna vprašanja. Študenti se trudijo odgovoriti z jasnimi in preprostimi pojasnili, kjer je le mogoče, pa se problemov lotevajo z ilustrativnimi primeri. Zato se morajo »vrstniški učitelji« še pred začetkom samostojnega vodenja delavnic obvezno udeležiti enodnevnega izobraževanja, ki jih opremi s potrebnim znanjem s tega področja.
Podobno dobrodejen je tudi ogled ginekološke ambulante, saj zmanjšuje strah pred obiskom ginekologa, tako pri fantih kot pri dekletih. Ker mladi danes (pre)zgodaj vstopajo v aktivno spolno življenje, njihovo znanje o spolnosti pa je pogosto pomanjkljivo, so predstave lahko celo popolnoma napačne. In ker mladi predavanjem spolne vzgoje radi prisluhnejo, so ti programi v našem izobraževalnem sistemu primerni, če ne že nujni.
Vir: Delo, Kaja Cencelj